Senter for beredskap og helseindustri

Et pilotsamarbeid for bedre beredskap

Fra venstre: Sylvia Brustad, Bjørnar Skjæran, Peer Jacob Svenkerud og Lillian Skjærvik i møtet i departementet 11.mai 2026.

Prosjektet Norsk senter og beredskap og helseindustri (NOBHI) og Universitetet Innlandet (INN) presenterte 11.mai 2026 ambisjonene om et pilotsamarbeid for en enda bedre lokal beredskapsutvikling for kommunal- og distriksminister Bjørnar Skjæran.

-NOBHI har en fagpool på 20 erfarne kursledere i beredskapsarbeid som kan bistå kommuner og bedrifter over hele landet med planlegging og iverksetting av enda bedre lokal beredskap i både Innlandet og i resten av landet, sa prosjektleder Sylvia Brustad i møtet med statsråden. 

Bredt samarbeid – stort løft

Sylvia Brustad sier at NOBHI arbeider i forlengelsen av anbefalinger fra både statsforvaltere og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, med tanke på den praktiske beredskapsutviklingen i en kommunal sektor som sliter med mangel på ressurser til dette viktige arbeidet som er i rask endring og utvikling. 

Mange kommuner har beredskapsrådgivere i små stillingsbrøker, og liten kapasitet til å drive fram et stort utviklingsarbeid på lokal beredskap. Flere rådgivere opplever at det er stadig nye forventninger til beredskapsarbeidet, som en følge av både klimaendringer, smittevernutfordringer etter pandemien og økende geopolitisk uro.

-Vi tilbyr ikke noen annet enn statsforvalterne og DSB, vi tilbyr et viktig oppfølgende arbeid i det praktiske beredskapsarbeidet, slik at statlige anbefalinger rundt beredskapen og samfunnssikkerheten kan bli til konkret oppfølging og økt beredskapsevne i lokalsamfunn og bedrifter over hele landet, presiserer Brustad.

Forskning, utdanning og praktisk arbeid

Rektor Peer Jacob Svenkerud i Universitetet Innlandet forklarte i møtet at det allerede finnes et stort faglig beredskapsmiljø i universitetet, også gjennom et betydelig samarbeid med Forsvaret. -Vi leverer allerede i dag mye på dette feltet, men vi har ikke kapasitet til å følge opp den svært store søkningen vi opplever til våre utdanninger på fagfeltet. Derfor trenger vi flere ressurser inn i dette arbeidet, blant annet gjennom dette pilotsamarbeidet med NOBHI, understreket Svenkerud.

Ordfører Lillian Skjærvik representerte NOBHIs eierkommuner i møtet med statsråden. Hun kunne fortelle om et sterkt engasjement rundt beredskap i hele Sør-Østerdalen. -Vi har både forsvaret og sjukehuset i vårt område, og sammen med Universitetet og NOBHI utgjør dette et bredt fagmiljø som gjør det naturlig at Sør-Østerdalen vil ta en nasjonal rolle i arbeidet med beredskap og samfunnssikkerhet framover, sier Skjærvik.

NOBHI og INN ønsker nå å komme videre i sitt pågående beredskapsarbeid, og ønsker derfor en statlig medfinansiering av et pilotsamarbeid på 15 millioner kroner. Gjennom en slik pilot kan mye arbeid forsterkes og videreutvikles, til beste for beredskapen i både Innlandet og resten av landet.

Takk

Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran understreket at hans departement er opptatt av beredskap gjennom dialogen med statsforvalterne, samtidig som mye av dette arbeidet også ledes fra Justisdepartementet. 

Han kunne ikke love penger til noe pilotarbeid i NOBHI og Universitetet Innlandet rett over bordet, men understreket samtidig betydningen av at kommunene må få et løft i sitt beredskapsarbeid. Derfor mener han også at møtet med NOBHI og Universitetet var nyttig, som den del av arbeidet framover. -Jeg vil takke dere for engasjementet og initiativet dere tar på dette viktige beredskapsfeltet, sa Skjæran videre.

Møtet med departementet er en del av NOBHI og universitetets strategiske samarbeid for en økt satsing på beredskapsutdanning, kurs og øvelser i tida framover.

God stemning da statsråden fikk påpekt at Sylvia Brustad ikke var helt ukjent med departementet – hun var selv statsråd i departementet i 2000-2001.